logo

Nieuws: Verontrustende trends in de auto-industrie!

Verontrustende trends in de auto-industrie!

McKinsey disruptive trends car market
26 mei 2016.

De technologie van vandaag brengt ons heel veel moois. Neem nu onze mobiele telefoon, een toestel met enorm veel functies en mogelijkheden. Iets nieuwers is de Tesla die zelf rijdt. Je kan hem nu al kopen in Nederland en jezelf laten rijden. In de nabije toekomst staan ons nog veel meer noviteiten te wachten. Maar wat is hun impact?

Al deze nieuwigheden vragen nogal wat flexibiliteit van ons, want er zijn een aantal verontrustende trends!

Vijf technologie gedreven trends.

Er zijn vijf trends waar te nemen in automobiel-land:

  1. verbreding van het aantal soorten mobiliteit
  2. opkomst zelf rijdende auto’s
  3. opkomst elektrisch rijden
  4. veranderende sociale verbinding
  5. de gevestigde orde rammelt

 

Bureau McKinsey heeft een onderzoek gedaan naar wat de invloed kan zijn van deze trends in autoland en ik denk dat wij hier in Nederland ook onze conclusies uit kunnen trekken.

 Schermafbeelding 2016-02-24 om 07.07.44

Wat ik er uit opmaak

1. De verbreding van het aantal soorten mobiliteit houdt in dat men op een andere manier kan en gaat reizen. Voorbeelden zijn de elektrische fiets, de hoover en de Segway. Alledrie nieuwe manieren van verplaatsen die in combinatie met een andere vorm van eigenaarschap (denk aan Greenwheels) in Nederland zullen leiden tot een veranderend gebruik van auto’s. En ondanks dat McKinsey een groei van de verkoop van auto’s wereldwijd verwacht, zal de verkoop van auto’s in Nederland naar mijn idee juist dalen. De groei zit namelijk vooral in opkomende landen.

2. Wat de komst van zelf rijdende auto’s voor invloed zal hebben is nog slechts te raden. McKinsey verwacht dat in 2030 (over 14 jaar!) er een groot aanbod is van dit soort auto’s. Men zal veel meer gebruik maken van social media tijdens de rit, misschien films kijken, wellicht makkelijker vergaderen met meerderen in de auto en natuurlijk audio- en video- vergaderingen bijwonen en notities maken. Behalve deze positieve effecten zal er een groot negatief effect zijn op de werkgelegenheid. Denk aan beroepschauffeurs die in veel mindere mate nodig zijn. Dit zal een enorme impact hebben op onze maatschappij.

3. De elektrische auto gaat een grote verandering brengen in de Nederlandse autobranche. Het onderhoud en de daarmee samenhangende verkoop van onderdelen zal drastisch anders worden, lees hier ‘verminderen’. Oliefilters en olie zijn niet meer nodig en ook de arbeid die hieraan vastzit komt te vervallen. Alleen deze ontwikkeling al zal er voor zorgen dat de werkgelegenheid in de Nederlandse garagebedrijven nog verder zal afnemen. Het is een hard gegeven, maar wel één om in het achterhoofd te houden.

Edit: inmiddels zijn na het schrijven van dit bericht al plannen gelanceerd om vanaf 2025 alleen nog maar elektrische auto’s te verkopen. Dat is al over negen jaar.

4. Doordat we anders met elkaar omgaan zullen we ook anders reizen. En dan heb ik het over digitaal in contact blijven met elkaar. Bovendien denkt de jeugd anders over het bezit van de auto als statussymbool. Zij zien hun gadgets en hun huis meer als status. Dat betekent dat juist deze mensen bereid zijn om een voertuig te delen. McKinsey verwacht dat er een groei van “shared mobility” van jaarlijks 30% zal zijn.

5. Daarnaast lukt het kleinere bedrijven (de zogenoemde startups) om met behulp van moderne hulpmiddelen makkelijker een eigen automerk te lanceren. Ook Google en Apple willen een eigen auto bouwen. Grote merken gaan het moeilijker krijgen en hun fundering blijkt niet zo sterk als ze denken.

Er gaat nogal wat gebeuren dus en dat betekent dat op tijd reageren en bijsturen nodig is. Omscholen bijvoorbeeld, zodat de aankomende werkelozen ander werk kunnen gaan doen. Want als er werkelijk heel veel banen komen te vervallen, moeten we dan niet gaan denken aan een vierdaagse werkweek?. Of, om het dan maar wat leuker te maken, een weekend van drie dagen. Dan kunnen de omgeschoolde mensen instappen in de banen van de nog wel werkenden en zo blijft de balans tussen werk en privé voor iedereen netjes verdeeld.

 

 

Bron: McKinsey

Auteur: Tammo