logo

Gelukkige klanten zorgen voor hogere omzet

10 december 2016: Gelukkige klanten zorgen voor een hogere omzet. De waarde van een klantbeleving is niet in exacte waardes vast te leggen. klantenToch is het voor iedereen duidelijk dat een tevreden klant bereid is meer te besteden. Voldoende reden om daar aandacht aan te besteden dus.

Of je het nu klantentevredenheid noemt, een klantbeleving, het warme bad gevoel of hostmanship, het gaat erom dat je plezier hebt in het bedienen van je klanten. En dat je een echte relatie met je klanten opbouwt.

Dat dit niet altijd even makkelijk is dat blijkt als Q-tasc voor een bekend auto merk een paar maanden op pad is geweest om personenwagen-dealers te bezoeken voor een klantbelevingsbezoek met daaraan gekoppeld een coachingsgesprek. De verschillen zijn groot en de uitkomst is bijna altijd terug te voeren naar de mens in het bedrijf. Soms de persoon die direct de klant spreekt, soms de “back-office” en soms de leidinggevende die niet voldoende stuurt op een strakke organisatie. Dit is geen verwijt, dit is de praktijk.

Goed is het daarom om tijdens het terugkoppel gesprek de kernpunten te bespreken. Hierdoor wordt de focus weer gelegd op de hoofdzaken.